zaterdag 25 september 2010

tips voor op het werk

  1. Maak dagelijks een doe-lijst zodat je geen tijd moet verspillen door te proberen onthouden wat je die dag allemaal nog moet doen.

  2. Doe liever geen 2 of 3 dingen tegelijk. Je verprutst nodeloos tijd door te switchen tussen taken en door steeds te moeten hernemen waar je gestopt was.

  3. Wees realistisch in het stellen van deadlines, ook voor je medewerkers. Een deadline moet normaal gezien stimuleren, niet stresseren.

  4. Vereenvoudig je leven. Misschien is het helemaal niet nodig dat je elke dag de krant van de eerste tot de laatste letter leest of dat je alle meetings van de marketingafdeling bijwoont.

  5. Durf vrijaf te nemen en te ontspannen. Denk eraan dat werkvakantie een contradictio in terminis is.

  6. Bouw denktijd in, tijd om nieuwe ideeën te ontwikkelen of om je gedachten te ordenen.

  7. Als je een gesprek niet nodeloos wilt rekken, stel je best geen open vragen.

  8. Dingen die je niet graag doet, doe je best als je goedgezind bent. Vermijd het om ze te doen wanneer je moe bent.

  9. Probeer op tijd te zijn op vergaderingen, afspraken,... Zo vermijd je nutteloze wachttijd.

  10. Gun jezelf extra tijd door taken te delegeren.

  11. Managers moeten vaak stapels literatuur doornemen. Bepaalde leestechnieken (snellezen, diagonaal lezen, screenen,...) kunnen hier zeker bij helpen.

  12. Hoe goed je ook opschiet met collega's, soms wil je gewoon niet gestoord worden. Een gesloten deur doet dan wonderen. Zit je in een open werkruimte, dan kan je non-verbaal laten merken dat je bezig bent door je bijvoorbeeld niet naar je collega te richten of door oogcontact te vermijden. Lukt ook dat niet, dan kan je het ook gewoon zeggen natuurlijk.

[bron: Vacature]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten